Ünnepi nyitva tartás

D-vitamin

2

4

barnulási táblázat

5

Szoláriumcsövek gyengülése

6

Csokicső tulajdonságok

7

Csokicső árcsökkenés!

Szükségem van a napfényre?

Gyakori kérdések

Hetente hányszor használhatom a szoláriumot, ha ésszerűen szeretnék szoláriumozni?

Egyáltalán nem használhatják a szoláriumot az I-es bőrtípusúak, a 18 évesnél fiatalabbak, akik fényérzékenységet okozó gyógyszereket szednek és akiknek családjában már előfordult bőrrák. Mindenki más heti 2-3 alkalommal szoláriumozhat mértéktartóan, úgy, hogy két alkalom között legalább 24 óra teljen el, sőt a II-es bőrtípusúaknál legalább 48. Az európai szabvány évi max. 60 szolárium látogatást javasol.

Mit jelent egy szoláriumozási alkalom?

A szoláriumozási alkalom az az időegység, amely az egyénhez szabott MED eléréséhez szükséges (MED= minimális erythema adag). Egyben az a határérték, ami éppen a mindenképpen elkerülendő bőrleégés előtt van. A szoláriumozás hosszát tehát meghatározza a berendezés maga, a vendég bőrtípusa és barnulási képessége. A szoláriumozás napján soha ne feküdjünk természetes nap alá.

Kaphatok bőrrákot a szoláriumban?

Gyógyászati és tudományos megállapítások egyértelműen utalnak arra, hogy a leégés az a tényező, mely a bőrrák keletkezésének veszélyét hordozza magában, különösen, ha ez gyermekkorban történik. A szolárium felelősségteljes használata során a barnulást és a D vitamin szint képződését kontrollált módon biztosítják az UV- sugarak.

Mik az előnyei a szoláriumozásnak?

A szoláriumok biztosítják a kontrollált barnulást és megfelelő szintű D vitamin képződését és megtartást. (Ld.: D vitaminról később). A természetes napozás során különböző erősségű UV sugárzásnak tesszük ki a bőrünket, ahol a sugárzás erőssége a napszaktól, a földrajzi helytől és az évszaktól függ. A szoláriumban a barnítási program a bőrtípustól és a berendezéstől függően biztonságosan beállítható úgy, hogy a túl-expozíció, a leégés elkerülhető legyen.

Ezt a tájékoztató anyagot az European Sunlight Association (ESA) állította össze.


Az ESA céljai:

  • Az országos szolárium egyesületek közötti információ csere.
  • A kíméletes napozás támogatása természetes körülmények között és a szoláriumban.
  • Megbízható barnító berendezések és lámpák használatának támogatása.
  • Iránymutatás és tanácsadás az UV-fény kíméletes használatára vonatkozóan.
  • Tudományos kutatási és fejlesztési eredmények gyűjtése mind az UV-sugárzás előnyei, mind a rizikófaktorok tekintetében.

A napfény

A négy fő elem, amire életünk során rá vagyunk szorulva, a levegő, a víz, a föld és a napfény. Ha ezek bármelyike hiányzik, létezésünk egyszerűen nem lehetséges! A nap nélkül nem lenne élet, de túl sok nap sem kívánatos.

A napfény, az ultraibolya sugárzás (UVC, UVB és UVA) származhat a napból és a szolárium csövekből. Az UVC sugarakat - amelyek a legveszedelmesebbek az emberi szervezetre -, az ózonréteg szűri ki, az UVB (ami szintén okozhat bőrleégést és szemgyulladást), valamint az UVA elérik a földfelszínt. A sugárzás erőssége a nap szögétől, pl. a földrajzi helyzettől, az évszaktól és az adott napszaktól függ.

Az UV sugarak láthatatlanok. A természetes nap alatt az emberek nagy része nem is tudja, milyen dózisú besugárzás érte őket. A szoláriumok nem csak UVA és UVB sugarakat bocsátanak ki, hanem továbblépve úgy szabályozzák az UV - sugárzást, hogy a leégés veszélye minimálisra csökkenjen, míg a barnulást a maximális szinten biztosítsák. Mint tudjuk: a napot nem lehet szabályozni! A szolárium csövek tulajdonságainak állandó fejlesztése következtében biztosítható az UV -sugárzás kedvező hatásainak kihasználása.

napozás

Hogyan barnul a bőr?

Természetes bőrszínünket a melanin nevű bőrfesték határozza meg. Ennek mennyiségét öröklődött tulajdonságaink határozzák meg.UV hatására a bőr mélyén levő melanocitának nevezett sejtek olyan folyamatot indítanak el, melynek során több melanin keletkezik. A lebarnulást a keletkezett melanin bőrfelületre jutása okozza. Az UV ugyanekkor a felső bőrfelület vastagodását is okozza. Ez a bőr természetes védekezése az UV – sugárzás ellen a leégés elkerülése érdekében.

Az emberek különböző módon reagálnak az UV sugárzásra. A sötét bőrűek gyorsabban termelnek több melanint, míg az igen világos bőrű emberek bőre igen kevés melanint tartalmazhat, ezek az emberek sem a napon, sem a szoláriumban nem barnulnak. A természetes napozást túlzásba visszük, könnyen kaphatunk bőrleégést. A bőr természetes regenerálódó képességgel rendelkezik, de ha ezt túl gyakran vesszük igénybe, akkor túlterhelődik, ami a bőr végleges károsodását okozhatja.

D vitamin – a napfény vitamin

A D vitamin elengedhetetlen a jó egészséghez. A legtöbb európai túl kevés D vitamint kap, különösen a téli hónapokban, mivel ilyenkor a napfény kevés UV fényt tartalmaz. Egészségügyi tanulmányok bizonyították világszerte, hogy D vitaminnak milyen fontos szerepe van a megelőzésben:

  • A sejtek szintjén: mell-, vastagbél- és prosztata-rák
  • A csontozat szintjén: osteoporosis, osteomalacia és combnyak-törés
  • A szervek szintjén: magas vérnyomás, hypertensio, és szívbetegségek
  • Mentális szinten: SAD, pre-menstruációs szindróma, PMS, depresszió és általános közérzet
  • Auto-immun betegségek: sclerosis multiplex, 1. típusú diabetes, és rheumatoid artritis
  • Bőrproblémák: pl. psorisasis
  • Táplálkozási problémák

A napfény a D vitamin legtermészetesebb és leghatékonyabb forrása

Orvosi és tudományos körökben egyöntetűen elfogadott tény, hogy az ember természetes állapotában a D vitamin 90 %-át a bőrön keresztül kapja, mégpedig a napfény által. Az ember úgy van „tervezve”, hogy csak 10 %-ot kapjunk táplálkozás által, tehát a napfény életfontosságú a számunkra oly szükséges D vitamin előállításában.

Manapság legtöbbünk mesterséges megvilágításban éli az életét, és nem részesülünk napfényben, melyet elődeink bőven élveztek a szabadban végzett munka folyamán. Ez nem segíti elő az optimális D vitamin szint fenntartását, és D vitamin raktárak építését, hogy a napsütésben szűkös téli hónapokra is kitartson. Megváltozott életvitelünk miatt legtöbbünk elégtelen D vitamin szinttel rendelkezik, még a tavaszi és nyári hónapok alatt is, nem beszélve a téli tartalékolásról. Ezért tanácsolnak elismert D vitamin szakértők legalább heti kétszeri ésszerű mértékű napozást, szoláriumozást.

A teljes cikk letöltése PDF formátumban.

Szerzői Jogok | Nyitóoldal | Árlista | Marketing | Csokicső térkép | Kapcsolat

A www.csokicso.hu weboldal tulajdonosa a Sun System Szolárium Nagykereskedés. © Minden jog fenntartva!

Kiemelten felhívjuk a versenytársak figyelmét, hogy az oldal tartalma, gondolatai, példái és eszmefuttatásai szerzői jogvédelem alatt állnak!
Amennyiben ezzel hasonlót vélünk felfedezni bármely versenytársunk írott, nyomtatott vagy elektronikus formájú megjelenésében, haladéktalanul és felszólítás nélkül jogi eljárást indítunk!